Gondolkodtál már azon, hogy kiket hívj meg az esküvődre? Hát persze, hogy gondolkodtál!
Ez az a kérdés, ami az elsők között felvetődik a párokban, amikor elhatározzák, hogy összeházasodnak.
A vendéglista összeállításánál két fontos tényező kell, hogy mindent megelőzzön: a büdzsé meghatározása valamint a azok kizárása, akiket semmiképp nem szeretnétek meghívni.
Igen! Nem azokat érdemes először összeírni, akiket meg szeretnétek hívni, sokkal fontosabb ennél, hogy meghatározzátok, kikkel nem szeretnétek a nagy napotokon ünnepelni.
Bárki lehet ilyen, kezdve azon rokonoktól, akik elég távoliak ahhoz, hogy különösebben számítson nektek a jelenlétük, egészen azokig, akikkel valamilyen okból kifolyólag haragban vagytok, vagy legalábbis mosolyszünet van köztetek.
Ne feledd, ez a Ti nagy napotok, csak olyan vendégeket hívjatok, akiket szeretnétek, hogy az örömötökben osztozzanak.
A másik legfontosabb tényező pedig az esküvői vendégek listájának megírását megelőzően a költségvetés meghatározása.
Ahhoz, hogy elképzelésetek legyen arról, kb. hány főt hívhattok meg, fontos, hogy meghatározzatok egy keretet.
Több szempontból is fontos ez, kezdve onnan, hogy az esküvői helyszín kiválasztását is befolyásolja a létszám, így könnyen előfordulhat, hogy jóval nagyobb helyet szükséges bérelnetek, mint amiben eredetileg gondolkodtatok. Ez pedig egyértelműen magasabb bérleti díjat is jelent.
Ezen felül természetesen a vendégek fogyasztanak is, így a büdzsében a leginkább meghatározó rész az kell, legyen, hogy milyen összeget szántok ételre/italra, és ezt szükséges osztani a létszámmal. Ha így számoltok, megkapjátok azt az összeget, amennyiben fejenként kerülhet maximum egy esküvői vendégnek a vendégül látása. Ha pedig fordítva számoltok, azaz tudjátok, hogy a választott helyen milyen árban van személyenként az ellátás, akkor meg tudjátok határozni, hogy hány főt tudtok vendégül látni.
Ha ezt a két dolgot átgondoltátok, utána érdemes elkezdeni összeírni a neveket tételesen.
Javaslom, válasszátok szét a listát két részre, az egyik oldalon szerepeltessétek a menyasszony, a másik oldalon a vőlegény vendégeit.
Természetesen előfordulhat, hogy nem arányos a vendégek száma, mégis fontos, hogy külön lássátok azt.
Ahhoz, hogy mindenkire gondoljatok, érdemes az alábbi logikai sorrendet követni:
- szülők
- gyermekek (ha már vannak)
- testvérek
- nagyszülők
- unokatestvérek
- nagynénik, nagybácsik
- távolabbi rokonok (opcionális)
- közeli barátok
- távolabbi barátok
- munkatársak (opcionális)
- a +1 fők
A 11-es pontra kicsit részletesebben is kitérnék. Manapság már könnyen előfordulhat, hogy már a lista összeírásának elején felmerül a plusz egy fők kérdésköre, ugyanis akár pl. az elvált szülők esetében is szó lehet az új párok vendégül látásáról.
Alapvető ökölszabályként elfogadható, hogy amennyiben a plusz egy fő közel áll hozzátok, ismeritek és szeretitek, akkor egyértelműen ott a helye az esküvőtökön.
És természetesen itt is érdemes a pontokon lefelé haladva átgondolni a plusz egy főket, azaz a szülők új párját hamarabb a vendéglistára írni, mint a távoli rokon által hívott vendéget.
Ezek egyéntől függő tényezők, de alapvetően az esküvő nem arra való, hogy ott ismerkedj meg valaki +1 főjével, ha legalább a nevét tudod, ráírhatod a listára. :)
Összességében tehát ha elfogadsz egy tanácsot, hívjatok meg mindenkit, akivel szeretnétek megosztani az örömötöket, de csak őket!